Pretraga
Wine & Spirits 30.10.2025

Novi svetski viski-poredak: Indija preuzima vodeće mesto u proizvodnji škotskog nacionalnog ponosa

Nataša Stevanović
viski, indijski viski
Foto: Freepik/freepic.diller

Svetska dominacija u proizvodnji viskija više ne pripada Škotskoj. Prema podacima Rare Whisky 101, Indija je 2024. godine prodala više od 260 miliona sanduka viskija, što predstavlja rast od 7,6% u odnosu na prethodnu godinu. Time je zauzela prvo mesto u globalnoj proizvodnji i preuzela primat od tradicionalnih evropskih proizvođača viskija.

Indija, novi lider u svetskoj proizvodnji viskija

Posebno je zanimljivo to što autentični indijski viskiji, proizvedeni od slada i žitarica prema međunarodnim standardima, danas su prestigli uvoz škotskog viskija, kako navodi The Whiskey Wash.

indijski viski, tržište viskija
Foto: Freepik/rawpixel.com

Brendovi koji su pomerili granice

Za ovakav uspeh najzaslužniji su Amrut, osnovan 1948. godine, koji je 2004. lansirao svoj prvi single malt, i Imperial Blue, lansiran 1997. pod Seagramom, a kasnije ga je preuzeo Pernod Ricard. Ovaj brend je od pola miliona sanduka narastao na 22 miliona u samo nekoliko godina, postavši glavna referenca indijskog tržišta.

Danas se na globalnoj sceni viskija govori o indijskom renesansnom talasu, a distilerije poput John Distilleries i Rampur Distillery proizvode single malt viskije koji se ravnopravno takmiče sa škotskim i japanskim proizvođačima.

Nove destilerije viskija – Evropa i Azija

U Evropi, Nemačka i Francuska prednjače u kontinentalnoj proizvodnji. Bavarske destilerije poput Fleischmann već decenijama prave originalne single malt varijante, dok se Francuska ističe regionima Bretanje i Alzasa. I Italija je poslednjih godina ponovo pokrenula zanatsku proizvodnju; Puni iz Alto Adigea bio je pionir 2015, a danas ga prate Poli, Psenner i Exmu.

Na azijskom kontinentu, Japan i Tajvan ostaju globalni standardi u preciznosti i prefinjenosti. Brend Kavalan iz Tajvana, nastao nakon liberalizacije tržišta 2002. godine, postao je simbol kvaliteta i modernog pristupa destilaciji.

Indijski Rampur – odgovor na škotsku tradiciju

Destilerija Rampur u Uttar Pradeshu, treća po veličini u zemlji, danas ima preko 40.000 buradi u odležavanju. Koristi lokalni ječam i evropske metode destilacije, ali uz prednost tropske klime. U Indiji godišnje ispari i do 12% viskija, pa se „tri godine odležavanja u Indiji vrednuju kao deset u Evropi“.

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Rampur Indian Single Malt Whisky (@rampursinglemalt)

Njihov viski ASAVA, koji sazreva u buradima od indijskog crnog vina, predstavlja inovaciju bez presedana. Rampur je takođe lansirao limitiranu seriju za 75. godišnjicu, što je i najskuplji viski ikada proizveden u Indiji.

Novi potrošači i novi trendovi

Savremeni potrošači viskija više nisu isključivo muškarci starije generacije. „Danas ga podjednako cene žene, mladi i strastveni poznavaoci ukusa,“ ističe stručnjak Giuseppe Rondani. Ovaj trend utiče i na industriju, gde se viski sve češće pojavljuje u koktelima, degustacionim menijima i premium barovima širom sveta.

Globalna budućnost viskija

Od škotskih visoravni do plantaža Rajasthana, viski više nije samo simbol britanske tradicije – već globalni izraz zanatskog duha i lokalnog identiteta.

Za ugostitelje, sommeliere i bar managere, tržišta viskija poput Indije, Japana i Italije nisu samo trenutna prilika, već uvid u budućnost premium pića i prilika da se barska ponuda osveži novim aromama i iskustvima.

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre nego što objavite komentare, posetite i upoznajte se sa uslovima korišćenja usluge.