Milan Perić, direktor marketinga i komunikacija: Carlsberg nikad spremniji za letnju sezonu!
Milan Perić, direktor marketinga i komunikacija u kompaniji Carlsberg Srbija, priča o aktuelnom trenutku pivarske industrije i svoju strast ka poslu objašnjava rečenicom: “Kada vaša misija postane opsesija, ništa nije teško”
“Nešto najlepše je kada vidiš da neko kupuje ili konzumira proizvod na kojem si radio”
Rođen je 24. maja 1982. godine u Požarevcu. Nakon što je stekao zvanje diplomiranog ekonomiste više od 16 godina je radio u sektoru konditorske industrije. U njegovom poslovnom portfolio su upisani: Bambi, Jaffa, Nestle i odnedavno Carlsberg. Na početku karijere je shvatio da uživa u kreiraju marketing strategije, a ta strast ga još uvek drži. U anketi koju je naš magazin organizovao krajem prošle godine, Milan Perić je iznoseći podatak o rastu HoReCa kanala izjavio sledeće: „Konzumacija kod kuće nikada ne može zameniti druženje u omiljenom kafiću, restoranu… Ljudi su željni izlazaka, socijalizacije, atmosfere koja se stvara samo u ugostiteljskim objektima i zato sam uveren da će se ovaj sektor veoma brzo stabilizovati i nastaviti svoj rast započet pre pandemije”. * Koliko ste zadovoljni što ste bili u pravu i kako u ovom trenutku, s vaše tačke gledišta i na osnovu vaših podataka, stoji HoReCa sektor u Srbiji?
Moram da priznam da mi je drago da se obistinilo baš to što smo pričali krajem godine. HoReCa je jako bitan kanal, dosta ljudi je tu zaposleno i zavisi od njega i jako sam srećan što posle dve godine mogu normalno da posluju. Ovaj oporavak vidimo i mi kroz naše brojke gde je HoReCa ove godine jedan od glavnih nosioca rasta. Oporavak ovog sektora se vidi i kroz broj manifestacija koje podržavamo i njihovu posećenost. Interesantno je to što je pandemija naterala ovaj sektor da se promeni i prilagodi novim trendovima kao što su online naručivanje, bogaćenje ponude hrane i pića, novi layouti kako bi se ljudi osećali sigurnije i imali distancu. Ove godine očekujemo da HoReCa sektor bude oko 5-10% ispod nivoa iz 2019 godine. Ako ne bude opet zatvaranja i ako se, nadamo se svi, pandemija skroz primiri, 2023. godina bi trebalo da bude godina potpunog oporavka sektora.
„Bilo je vreme da se izađe iz zone komfora i da se oprobam u nečemu novom“
* Mnoge je iznenadio vaš prelazak iz konditorske i prehrambene industrije u pivarsku? Koje su se to kockice složile u mozaiku da ste doneli ovu odluku?
Više od 16 godina sam radio u prehrambenoj industriji i bilo je već vreme da se polako izađe iz zone komfora i da se oprobam u nečemu novom. Od početka sam radio samo za kompanije koje imaju snažne vrednosti i koje se bore za bolje sutra. Kada je stigao poziv od Carlsberga, kompanije koja izdvaja ogromna sredstva za nauku, kulturu i umetnost, koja se bori za zaštitu životne sredine i koja u svom portfoliju ima brendove kao što su Lav, Carlsberg, Tuborg, Somersby, znao sam da je to „win-win“ i da će to biti moja sledeća destinacija. Moram da priznam i da sam par puta u svojoj karijeri čuo frazu da ko jednom proba da radi u pivarstvu, više ne menja industriju, tako da sam rešio da proverim i da li je to istina.
“Značajno raste prodaja limenki i nepovratnih flaša, dok pivo u plastičnoj boci i povratna flaša gube na značaju”
* Nema logičnijeg perioda za priču o pivu od letnjeg? Mada, kao zaljubljenik u pivo se neću složiti sa samim sobom. Kako Carlsberg dočekuje leto 2022?
Leto jeste najlepši period da pričamo o pivu, ali sam u potpunosti saglasan sa Vama – pivo se pije tokom cele godine. Što se tiče Carlsberga, mogu Vam reći da nismo bili nikada spremniji.Sezonu smo dočekali sa odličnom paletom proizvoda u kojoj i oni najizbirljiviji mogu da nađu svog favorita. Pored Lav Premiuma koji raste iz godine u godinu i koji osvaja sve moguće nagrade za kvalitet, od pre par godina potrošači sve više piju Blanc, francusko pšenično pivo sa osvežavajućom citrusnom notom. Tu je i nezamenjivi Somersby koji od ove godine ima i varijantu sa 0 odsto alkohola. * Poslednje dve decenije pivarska industrija zauzima sve značajnije mesto kao privredna grana naše zemlje. Neke pivare su se ugasile, a pivari koji su preživeli su podigli kvalitet na znatno viši nivo. Kako vi gledate na trenutno stanje tržišta piva u Srbiji?
Obzirom da je u istraživanju demostata 2020. godine, 34% ispitanika istaklo da im je pivo najomiljenije alkoholno piće, poljavjuje se dosta novih igrača u kategoriji i tržište u Srbiji postaje sve interesantnije i dinamičnije. Pored tri velike pivarske kompanije – Heineken, Carlsberg & Molson Coors – vidimo sve više zanatskih piva. Nakon pandemije i pada tržišta 2020. godine od 6 odsto, pivska industrija se oporavlja i polako se vraća na volumene koji su bili u 2018. i 2019. godini. Primetne su promene navika potrošača od tog perioda, pa tako imamo trend da značajno rastu pakovanja kao što su limenka ili nepovratna flaša dok pivo u plastičnoj boci i povratna flaša (koja je još uvek najveći volumenski, ali ne više vrednosni segment) gube na značaju. Potrošači idu sve više u takozvane „modern trade outlete“ i taj kanal postaje primaran za kupovinu piva. Takođe, potrošači u Srbiji žele da isprobaju piva novih ukusa i brendova, pa tako primećujemo da se sve više kupuju piva iz premium i super premium segmenta. * Koliko vam impresivni portfolio brendova piva olakšava, a koliko otežava posao? Potrebno je svima se posvetiti sa istom pažnjom, a opet svaki brend ima svoju priliku, vreme i mesto za konzumiranje.
Nekada kada smo u portfoliju imali Lav i Tuborg kao glavne brendove bilo je dosta lakše. Danas, Carlsberg Srbija ima više od 13 brendova u ponudi i trudimo se da svaki od njih imaju svoje 4P i 4E i baš zbog toga i takvog pristupa, možemo se pohvaliti pozitivnim rezultatima više godina zaredom. Koliko god se činilo da je kompleksno i teško, kada volite industriju i brendove za koje radite i kada Vaša misija postane opsesija, ništa nije teško. Isto tako, brendovi kao sto su Carlsberg, Lav, Tuborg, Blanc, Somersby, zaslužuju da im se posebno posvetimo i radimo na njihovom razvijanju, kako u Srbiji, tako i u Bosni i Hercegovini i Crnog Gori.
“Grimbergen je jedno od najboljih belgijskih piva i najviše se konzumira u HoReCa sektoru”
* Vama sigurno nije lako da izdvojite jedan brend, ali iskoristiću priliku da budem slobodan i izdvojim Grimbergen liniju koja donosi najbolje od belgijskog kraft pivarstva. Pored toga zamolio bih vas za kratak osvrt na kraft scenu u Srbiji? Koliko vas oni inspirišu da budete još kvalitetniji?
Belgijsko pivarstvo ima jednostavnu filozofiju – što više sastojaka stavite u pivo, ono će imati bolji ukus. To može biti voće poput višnje, neke slađe travke ili pak neki začini koji se mogu pronaći u bašti. Grimbergen prati tu filozofiju. Nastao je 1128. godine, od strane monaha i oni su u pivo koje prave dodavali začine i sastojke koje su im donosili razni putnici koji su tuda prolazili. Danas je Grimbergen, kao što ste rekli, jedno od najboljih belgijskih kraft piva i srećni smo što možemo da ga ponudimo našim potrošačima na ovim prostorima. Najviše se konzumira u HoReCa sektoru i iz godine u godinu beleži značajan rast. Kada vidite da neko pije baš to pivo, znate da je to dobar poznavalac pivske industrije. Što se tiče kraft scene kod nas, i ako je još uvek volumenski veoma mala, ona je jako dinamična i svake godine izlaze sa novim SKU proizvodima inovativnih i maštovitih pakovanja i naziva. Svakako nas sve u lancu pokreću da budemo brži, hrabriji i agilniji kada su inovacije u pitanju i pomažu nam da pomeramo granice. * I za kraj, ako se slažete da završimo u pozitivnom tonu. Ako je Carlsberg Probably the Best Beer In The World, da li ste vi Probably the Best Marketing Director? Bar u Srbiji?
To je “titula” koju dodeljuje najstrožiji žiri na svetu, sa jedne strane moj tim i saradnici u kompaniji i van nje, a sa druge strane potrošači. Kako oni imaju jako stroge i visoke kriterijume, dajem sve od sebe da svojim radom i svojim rezultatima pokušam da Probably konkurišem za to zvanje jednog dana.
Somersby je broj jedan SKU po prodaji
* Kako ste zadovoljni odgovorom tržišta na bezalkoholni Somersby sa ukusom jagode i limete?
Kako je sam ukus novog bezalkoholnog Somersby-ja fenomenalan, mi smo očekivali pozitivne reakcije tržišta, ali moram da priznam da nas je realnost pozitivno iznenadila. Reakcije potrošača su sjajne, komentari na mrežama pozitivni i ono što je najbitnije, raduje nas da konačno Somersby mogu da konzumiraju i oni potrošači koji ne mogu ili ne smeju da konzumiraju alkohol. Koliko je reakcija dobra govori i podatak da je novi Somersby sa ukusom jagode i limete postao broj jedan SKU po prodaji u najvećim trgovinskim lancima.
Sail’27 strategija
* Nakon uspeha strategije SAIL’22, Carlsberg grupacija je pokrenula novu petogodišnju strategiju SAIL’27. Možete li mi pojasniti koja je vizija i motiv ove strategije?
Kako mi volimo da kažemo – SAIL’27 nije revolucija, već evolucija uspešne SAIL’22 strategije. Imajući ovo u vidu, motiv iza Sail’27 strategije je da još više ubrza i učvrsti našu strategiju zasnovanu na 5 stubova, a to su: „Portfolio choices“, gde želimo da ubrzamo rast „AlchocolFreeBeer“ i „BeyondBeer“ kategorija kao što je Somersby; „Geographical choices“, gde želimo da ubrzamo rast u pojedinim delovima sveta u kojima vidimo prostora za to; „Execution excellence”, gde se fokusiramo na mesto prodaje, ali i na lanac nabavke i snabdevanja; „Winning culture”, gde nam je jedan od glavnih prioriteta program Zajedno ka nuli (TTZ) i „Funding our journey”, koji je danas možda i jedan od najbitnijih stubova strategije imajući u vidu inflaciju i potrebu da se u lancu nađu uštede i optimizuje poslovanje.
Lokalno, kroz „bottom up“ i „end to end“ pristup, zajedno sa više od 40 menadžera iz Kompanije, mi dalje Sail27 strategiju prilagođavamo našem tržištu i pravimo planove za narednih pet godina.