Od domaće kafe koju smo kuvali u staroj bakinoj džezvi na šporetu na drva ili plin, sa dosta pene i posluženu u malim porculanskim šoljama uz kockicu šećera koju smo umakali u kafu, do inovativnih i smelih mešavina posluženih u posebno dizajniranim šoljicama koje čuvaju najbolju aromu, omiljenog napitka iz najmodernijih kafe-aparata, uz veliko iskustvo barista koji stvaraju čuda u jednoj šoljici. Stil života, navike, a samim tim kultura i moda u svetu kafe vrtoglavo idu napred. Kafe-barovi su postali naša druga kuća, mesta na kojima se opuštamo, družimo s dragim ljudima, donosimo životne odluke, gde se inspirišemo, slavimo važne datume ili pak samo ćutimo uz šoljicu omiljenog toplog napitka. Biramo mesta u kojima će nam biti prijatno i gde ostajemo satima. Ono što očekujemo zauzvrat jesu prijatan ambijent, vrhunska usluga i detalji koji daju posebnu draž užurbanom načinu života. Svesni ovoga, ugostitelji se svakodnevno takmiče od toga čija usluga će biti bolja i ko će privući više gostiju, preko kulinarskih vratolomija koje predvode vrhunski šefovi kuhinja, do najmodernijeg nameštaja u svom prostoru. Ipak, ima nešto što gosti izdvajaju od svega. Kafa!
Kafa mora biti vrhunska. Sve više se traže nove kvalitetne mešavine, ali i 100% arabike organskog porekla. Tzv. Specialty coffee su šlag na torti svakog ozbiljnog ugostiteljskog objekta i kafeterije koji prate trendove na tržištu.
Šta je uopšte Specialty coffee?
Za neke, Specialty coffee samo znači odličnu kafu i definitivno postoje različita mišljenja o tome kako je najbolje obrađivati, pržiti i kuvati zrna, ali zapravo tehnička definicija bi izgledala ovako:
Prema The Specialty Coffee Association (SCA), sva zrna kafe se u procesu ocenjivanja, koji se naziva „cupping”, mogu oceniti sa maksimalnih 100 poena. Specijalna kafa je kafa s rezultatom od preko 80 poena, koja zadovoljava visoke standarde u smislu boja zrna, veličine, oblika, arome, ukusa, oštećenja i drugih važnih faktora i prolazi rigorozne kontrole i ocene SCA stručnjaka. Ona nije delo samo jedne osobe u životnom ciklusu zrna kafe, već nastaje predanošću ljudi koji su svojim životnim radom neprestano stavljali kvalitet kao svoj najveći prioritet i od početka do kraja usredsređivali se na standarde i usavršavanje. To su farmeri čije su porodice provele generacije usavršavajući svoj pristup uzgoju najkvalitetnijih mogućih sorti kafe, preko stručnih pržioničara do sertifikovanih barista, koji su proveli sate i sate vežbajući i učeći da bi napitak u šoljici bio pravilno i pripremljen i poslužen. Krajnji potrošači takođe imaju svoju ulogu ovde, jer svojim traženjem i odabirom podstiču inovacije. Zato bukvalno svako zrno ima svoju priču.
Danas se svake sekunde u svetu popiju 63 šoljice „Julius Meinl” kafe
„Julius Meinl”, vodeća kompanija za preradu kafe u Austriji, Italiji, Srednjoj i Istočnoj Evropi, ima iskustva u ovom okruženju sežući do davne 1862. i vremena kad su se umetnici i mislioci, poput Gustava Klimta i Sigmunda Frojda, sastajali da piju i razgovaraju u legendarnim bečkim kafeima, uz kafe poslužene na srebrnim poslužavnicima i čašu vode. To je bio život u najboljem izdanju, čije se nasleđe prenosi i danas na kafiće, restorane i hotele u više od 70 zemalja širom sveta.
Danas se svake sekunde u svetu popiju 63 šoljice „Julius Meinl” kafe, oko dve milijarde šoljica godišnje, a ova poznata kompanija na godišnjem nivou prži 21 milijardu zrna kafe, koja bi nanizana mogla obići Zemljinu kuglu čak pet i po puta. Uz standardni portfolio blendova, uspešno lansiraju i The Originals i mikrolot serije Specialty coffee za sve ljubitelje vrhunske arabike. Tržištu upravo predstavljaju novi „slatkiš” u svetu kafe, a zrna pričaju novu priču…
Specialty coffee „Whisky Barrel”
iz Vijetnama, sa aromom tamnog kakaoa i primesama škotskog viskija! Pre pečenja, zrna se čuvaju u hrastovim buradima od starog škotskog viskija, za autentičan dubok ukus koji će vas osvojiti.
Za svako pakovanje vijetnamskog ograničenog izdanja „Whisky Barrel” prodatog širom sveta, „Julius Meinl” će donirati jedan evro WWF-u u Vijetnamu – za zaštitu vijetnamskog vodenog bivola koji se nalazi i na pakovanju, a s ciljem apela na zaštitu ugroženih životinja u svetu.
Posle ove priče ostaje samo pitanje da li smo postali zaluđenici za kafom, virtuozi ili kafe snobovi i da li će naši ugostitelji uspeti da izađu na kraj sa sve većim zahtevima gostiju po pitanju kvaliteta kafe, trendova i inovacija.