05.03.2023 Drink

Master of Wine vam pomaže kako da kupujete vino kad ste u Italiji

Master of Wine Gabriele Gorelli vam pomaže kako da kupujete vino kad ste u Italiji, ali ima savet i za online kupovinu

„U visini očiju ćete naći vina koja supermarket ima najviše na lageru“

Koliko nas se prilikom kupovine vina u našim supermarketima suočilo sa mnoštvom izloženih etiketa, a da nismo znali odakle da počnemo? A kako li je tek u Italiji! Da bismo vam pomogli da se lakše snađete, pozvali smo u pomoć Gabrielea Gorelija,  jednog od 420 ljudi na svetu koji nosi najprestižniju titulu Master of Wine. Počeli smo sa „geografijom“ police.
* Postoji li neki sistem u postavljanju flaša na policu?
Obično ćete u visini očiju naći vina koja supermarket ima najviše na lageru i na taj način želi da poveća njegovu prodaju. Na donjim policama su vrhunska vina, dok su na vrhu trenutno najvažnija vina, koja su, logično i najskuplja. Izaberite flašu čija vas etiketa fascinira i čije vas ime ili poreklo zaintrigiraju. Određivanje asortimana u svakom supermarketu je ozbiljan posao i ništa nije prepušteno slučaju. Takođe pokušajte da shvatite koji supermarketi najbolje odgovaraju vašim potrebama. Imate one koji su više orijentisani na cenu, drugi na kvalitet, dok su treći, možemo reći malo hrabriji i upuštaju se u ponudu manje poznatih imena i etiketa. Da biste što manje grešili i postali dobar poznavalac, pa tako i kupac, potrebno je za početak da odaberete autoritet (somelijera, vinskog stručnjaka ili magazin) kojem ćete verovati. Nakon uspostavljenog odnosa poverenja, započnite putovanje u vidu degustacionog iskustva jer ipak ste vi koji najbolje znate šta vam prija.

„Vivino je izuzetna aplikacija za sve koji žele da upoznaju svet vina“

* Postoje li alternative koje nam pomažu prilikom izbora?
Sve aplikacije koje kreiraju potrošači za potrošače su izuzetno korisne. Prva koja mi pada na pamet je Vivino. Izuzetna je. Istraživanje je potvrdilo da ocene korisnika imaju jaku korelaciju sa ocenama koje daju najvažniji međunarodni kritičari.
*Da li se vina u specijalnim ponudama u supermarketima ne smeju propustiti?
To nije pravilo, ali ponude u supermarketu svakako mogu biti zanimljive prilike. Oni imaju važan zadatak da pokrenu konkretnu referencu ka važnijoj bazi potrošača i retko su zamka, da ne kažem prevara. Umesto toga, proizvođači moraju da vode računa da ne umanje vrednost svoje etikete, čineći da se ona prečesto nalazi u ponudi.
* Da li je bolje fokusirati se na najpoznatije ili manje poznate denominacije?
Zavisi od razloga naše kupovine. Najpoznatije denominacije lakše je razumeti i ceniti ako nameravamo da flašu poklonimo nekome ko se tek upoznaje sa svetom vina. Ako je, pak, flaša za nas, možemo eksperimentisati i pretraživati, tražeći nešto malo egzotičnije i daleko od naših uobičajenih izbora. To mogu biti vrlo prijatna iznenađenja, a svakako ćemo nešto naučiti. Zbog toga bih savetovao početniku da počne sa najpoznatijim etiketama. Isprva igrajte na sigurno, a kako budete sticali znanje i iskustvo, svakako bih vas ohrabrio da budete radoznali. Slobodno eksperimentišite, otkrivajte manje poznate etikete i sorte grožđa. Zasigurno će vam se desiti da vas iznenade manje poznata, a samim tim i jeftinija vina. Obratite pažnju i na sortu grožđa. Od velike pomoći će vam biti da pronađete sorte grožđa koje vam prijaju, a zatim ćete istraživati tako što ćete menjati proizvođača. Na tom putovanju ćete doći i do toga da pronađete idealan odnos između cene i kvaliteta. No, ponavljam, potreban vam je minimum iskustva da biste znali kako da se snađete u mnoštvu italijanskih vina.

„Vina sa 13% alkohola su okretnija i pitka, dok je onima sa 15% glavni adut upravo ta jačina“

* Koji cenovni rang preporučujete nekome ko se upoznaje sa italijanskim vinima?
Obožavam da pronalazim vina čija cena ne prelazi 20 evra, pa i manje, kada nameravam da kupim mirna vina. Činjenica da sa jednom novčanicom od deset evra kupite flašu vina koja u sebi sadrži višedecenijski trud vinara je za mene veoma važna. Upravo u tom cenovnom rangu možete pronaći odličnu ponudu, bez žrtvovanja teroara i čistoće sortnog izraza.
* Kako čitati etiketu na zadnjoj strani? Kako treba tumačiti informacije da bi se razumelo da li je vino kvalitetno?
To je lična karta vina: daje informacije o organskom ili konvencionalnom režimu poljoprivrede (VeganOk je sve više tražena i predložena sertifikacija) i često dodaje neke detalje na nivou degustacionih nota i kombinacija. Pored toga pomaže nam da geografski lociramo vinariju u slučaju da ne znamo denominaciju. Vinova loza, kada je naznačena, govori nam polovinu karaktera vina. Može predstavljati pravi „brend” za potrošača i predstavlja najveću pomoć u orijentaciji; nije slučajno što vina Novog sveta stavljaju grožđe na prvo mesto po redu prioriteta na etiketama. Količina alkohola nam mnogo govori o karakteru vina. Vina sa 13% alkohola su okretnija i pitka, dok je onima sa 15% glavni adut upravo ta jačina. Sledeća važna informacija koja potvrđuje da su se sve faze prerade odvijale u istoj proizvodnji govore natpisi tipa: „Proizveden i flaširan od…“, „Flaširano po poreklu“, „U potpunosti proizvedeno i flaširano“. Indikacija o prisustvu sulfita, s druge strane, nije mnogo značajna: oni su uvek tu, jer ih vino proizvodi prirodnim putem tokom fermentacije i u svakom slučaju količine su mnogo manje od onih koje se nalaze u mnogim drugim namirnicama, kao što su, na primer, kikiriki ili suvo voće.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Giambattista Marchetto (@gbmarchetto)

„Onlajn cene su često konkurentne cenama u supermarketu“

* Online kupovine su dosta porasle poslednjih godina i sada na Internetu možete pronaći skoro sve. Kako se snaći u toj svojevrsnoj džungli?
Ja sam pristalica onlajn kupovine, usluga je odlična i postoje prodavnice koje mogu da isporuče flašu, naravno u Italiji, na odgovarajućoj temperaturi, u roku od dva do tri sata od naručivanja. Štaviše, cena je često konkurentna cenama u supermarketu. S obzirom na oštru konkurenciju, svako vino se nudi sa karticom koja pruža sve informacije koje olakšavaju izbor, uključujući beleške o degustaciji i predloge za uparivanje. Postoje filteri koji pomažu u prilikom istraživanja i usmeravaju vas ka proizvodu koji najbolje odgovara našim potrebama. Što više kupujete putem Interneta, predlozi će biti kalibrisani na osnovu već izvršenih kupovina.
* Koliko boca je dobro imati kod kuće kao malu zalihu?
Rekao bih dvanaest boca otprilike, po dve flaše iste etikete. Na tom spisku nalazi se penušavo vino italijanske klasične metode; dva različita bela, jedna sveža, tečna i svestranija u uparivanju, kao što su grillo, verdicchio ili pecorino, i jedna složenija i pogodna za važne kombinacije, kao što su sauvignon, pinot bianco ili chardonnay sa severoistoka; roze poput cerasuolo d’Abruzzo; dva crvena, jedan svežiji i svakodnevniji, kao što su frapato, schiava ili valpolicella, i jedan složeniji, kao chianti classico, etna roso ili barbera.

AUTOR: SVETISLAV STOJANOVIĆ

FOTO: SHUTTERSTOCK I INSTAGRAM

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.

još iz kategorije