„Vranac World Day“ okupio je zemlje Zapadnog Balkana kako bi se proslavila ova autohtona sorte grožđa treći put zaredom. Ove godine zajedničkim naporima udruženja „Vina Makedonije“, „Vinska akademija“ i udruženje „Enologija“, tradicionalno su obeležili glavni događaj 5. oktobra, ovog puta u hibridnom formatu.
„Vranac“ postaviti na vinsku kartu sveta
Proizvođači „Vranca“ i njihovi uvoznici širom sveta organizovali su brojne promocije vina ove sorte i pridružili se onlajn događaju koji je održan uživo u više gradova regiona.
U okviru „Svetskog dana Vranca“ organizovane su panel diskusije i master clasovi sa vinskim profesionalcima svetski priznatih koji su istraživali „Vranac“ kao sortu, kao i njegov potencijal. Više od 20 vrhunskih vinskih profesionalaca, novinara, vinskih sudija, somelijera, vinskih fotografa i blogera, kao i brojnih ljubitelja vina, posetili su mnogobrojne proizvođače, šrom regiona. Cilj ovog događaja je da se u celom svetu slavi ova sorta sa svim njenim jedinstvenim karakteristikama i potencijalom, da se istraži i dovede na svetsku vinsku scenu i vinograde širom sveta, s obzirom na njene jedinstvene prednosti, poput njegove otpornosti na klimatske promene.
Čitav Balkan staje iza „Vranca“
Govoreći o „Vrancu“, predsednik Udruženja „Vina Makedonije“ Svetozar Janevski napomenuo je da je ova regionalna inicijativa ključni deo puta ka osiguranju zasluženog mesta u svetskoj vinskoj industriji. ,,Geografska rasprostranjenost Vranca nije jedini razlog zajedničkog nastupa i promocije. Sve zemlje u regionu se suočavaju sa sličnim problemima u svojoj vinskoj industriji i pokušavaju da svoja vina promovišu na stranim tržištima. Ako se zajedno borimo za uspostavljanje vranca i drugih autohtonih sorti širom sveta, sve zemlje na Balkanu će imati koristi”. Jedinstvenost ove autohtone sorte, njene karakteristike i potencijal osnova su koja se može koristiti kao platforma za dalju promociju „Vranca“, ali i drugih sorti i vina iz regiona na stranim tržištima.
Obeležavanje „Svetskog dana Vranca“ započela je inicijativa udruženja „Vina Makedonije“ 2019. godine kao pokušaj strateške promocije i pozicioniranja „Vranca“ na međunarodnoj vinskoj sceni. Prvo izdanje ovog događaja održano je u Skoplju i tada se smatralo da je „tektonski pomak“ u promociji „Vranca“. Drugo izdanje 2020. godine, zbog ograničenja COVID organizovano je i okupilo je vinske stručnjake iz Nemačke, Velike Britanije, SAD -a, Holandije i Slovenije.