
Industrija kafe menja se pred uvođenjem novih EU regulativa, što se pre svega odnosi na način proizvodnje kafe, prerade, pakovanja i distribucije. Od PPWR propisa o ambalaži do EUDR pravila o održivosti, pred ugostiteljskim sektorom su velike promene koje će oblikovati nabavku, kvalitet i cenu kafe u restoranima, barovima i hotelima.
U nastavku donosimo jasniji uvid u to kako se industrija kafe transformiše i šta je ono što će uticati i na ugostitelje u Srbiji i regionu.
U trenutku kada evropsko tržište kafe prolazi kroz najveće regulatorne promene u poslednjoj deceniji, Italija kao drugi najveći proizvođač kafe u Evropi, sa preko 430.000 tona godišnje, predvodi diskusiju o izazovima i novim standardima koji će oblikovati čitav HoReCa lanac – od nabavke sirovine do finalne šoljice espressa u restoranu, baru ili hotelu.
Ovogodišnji fokus nedavno održane godišnje skupštine Il Comitato Italiano del Caffè, kako prenosi portal clubdelcaffe.com, bio je na najkritičnijim temama za sve aktere u ugostiteljstvu i pržioničarskom sektoru, a to podrazumeva: Packaging Regulation (PPWR), nova pravila EU o ambalaži, koja će direktno uticati na pržioničare, distributere i operatere u HoReCa kanalu i European Deforestation Regulation (EUDR) regulativu koja zahteva potpunu trasabilnost porekla kafe, što donosi nove obaveze, ali i veću transparentnost. Zatim, norme za kontaminante i pesticide, posebno važne za premium i specialty segment. Kriza sirovina i cena kafe na globalnom tržištu, sa naglaskom na volatilnost arabike i robuste. EU kretanja ka održivosti i smanjenju CO2 otiska u celom lancu vrednosti.
Za HoReCa sektor ove mere znače veću kontrolu kvaliteta, ali i nove operativne troškove, što će mnoge brendove podstaći na redefinisanje ponude, posebno za kapsule, single-serve rešenja i premium blendove.
Italian Coffee Committee, kojim predsedava Giuseppe Lavazza, okuplja više od 65 kompanija koje čine oko 80% italijanskog tržišta kafe. U pitanju je jedinstven spoj velikih brendova i malih, porodičnih pržioničara, koji dele zajednički cilj. A to je: očuvanje kvaliteta italijanskog espressa i kreiranje regulativnog okvira koji prati potrebe industrije.
Ove brojke potvrđuju snažnu transformaciju navika potrošača, ali i rast premiumizacije kafe, snažnog trenda koji utiče na restorane, barove i hotele.
Italija je 2024. uvezla oko 655.000 tona kafe, pretežno iz Brazila i Vijetnama, 2/3 arabika : 1/3 robusta. Italijanski izvoz kafe je 300.000 tona, pri čemu najviše pržene kafe odlazi u: Nemačku, Francusku, Poljsku, SAD i UK. Uvid u ove brojke jasno potvrđuje da Italija ostaje jedan od centara svetske prerade i distribucije kafe.
Za HoReCa u Srbiji i regionu, uvođenje novih regulativa u EU, uticaće na: trasabilnost i dokumentacija jer postaju standard koji će sve više uticati na izbor dobavljača, održivost i transparentnost postaće ključni elementi premium ponude, naročito u hotelima više kategorije, rast kapsula i single-serve segmenta znači da će sve više operatera morati da razmatra diversifikaciju kafe u ponudi, volatilnost cena i tržišne prilike zahtevaće bolju planiranu nabavku i stabilnije partnerstvo sa pržioničarima, brendovi koji investiraju u kvalitet i održivost lakše će se probiti u premium i fine dining segment.
Zaključci sa godišnje skupštine Il Comitato Italiano del Caffè jasno pokazuju smer u kojem se evropska industrija kafe kreće: stroža regulativa, veća održivost, veća transparentnost i sve sofisticiraniji krajnji potrošač.
Prijavite se i prvi saznajte za novosti, ekskluzivne ponude i događaje.