U protekloj deceniji više od 21.000 barova u Italiji zatvorilo je svoja vrata, dok se samo u prvoj polovini 2025. godine beleži 706 zatvorenih ugostiteljskih objekata ovog tipa. Podaci FIPE-Confcommercio nedvosmisleno ukazuju na zabrinjavajući trend – svega 53% ugostiteljskih objekata uspeva da opstane duže od pet godina.
Barovi su oduvek bili simbol italijanskog načina života, kao mesta okupljanja, razgovora i svakodnevnog rituala uz espresso. Međutim, balans između ekonomskog opstanka i kvaliteta usluge postaje sve teži za sektor koji broji gotovo 128.000 preduzeća, zapošljava 400.000 ljudi i generiše više od 20 milijardi evra godišnje potrošnje.
Tokom milanskog sajma Host 2025, od 17. do 21. oktobra, FIPE-Confcommercio je organizovao panel pod nazivom The Future of the Italian Bar, na kojem su govorili Lino Enrico Stoppani, predsednik FIPE-a, i Andrea Illy, predsednik kompanije illycaffè.
Прикажи ову објаву у апликацији Instagram
Tema razgovora bila je konkretna – trenutni poslovni model barskog poslovanja više ne funkcioniše. Uprkos neospornom kvalitetu usluge i tradicije, rast troškova i promena potrošačkih navika doveli su barove u poziciju apsolutne sistemske ranjivosti.
– Današnji izazov je pronaći novu ravnotežu ekonomske održivosti – istakao je Stoppani, i dodao: Italijanski bar mora zadržati svoju društvenu i kulturnu ulogu, ali uz novi model koji omogućava profitabilnost i modernizaciju.
Andrea Illy je naglasio da su barovi „najveća mreža društvenih karika u zemlji, gotovo poput medija“. Osim što nude osnovne ugostiteljske usluge, barovi su i ambasadori italijanske kulture i gastronomije. Zbog toga, smatra Illy, barska industrija mora kolektivno raditi na projektu koji bi uključio ceo lanac snabdevanja i pomogao očuvanju ove jedinstvene tradicije.
Barski doručak je i dalje najjači adut italijanskog ugostiteljstva, ali se sve više razvijaju lunch barovi i cocktail barovi, čime se bar ponovo pozicionira kao multifunkcionalni prostor, od jutarnje kafe do večernjeg koktela.
Italijanski bar je sociološki i kulturološki fenomen, samim tim i više od poslovnog modela tj. kulturna institucija i simbol italijanskog identiteta. Da bi opstao, mora se prilagoditi novim ekonomskim i društvenim okolnostima, ali i zadržati ono što ga čini jedinstvenim: toplinu, autentičnost i duh opuštenog mesta na koje se dolazi svakodnevno.
Prijavite se i prvi saznajte za novosti, ekskluzivne ponude i događaje.