Pretraga
Menadžment 21.10.2025

Više od 21.000 barova zatvoreno za 10 godina: Vreme za novi poslovni model

Nataša Stevanović
bar poslovni model u italiji
Foto: Freepik/Drazen Zigic

U protekloj deceniji više od 21.000 barova u Italiji zatvorilo je svoja vrata, dok se samo u prvoj polovini 2025. godine beleži 706 zatvorenih ugostiteljskih objekata ovog tipa. Podaci FIPE-Confcommercio nedvosmisleno ukazuju na zabrinjavajući trend – svega 53% ugostiteljskih objekata uspeva da opstane duže od pet godina.

Barovi u krizi – promena modela je nužna za opstanak

Barovi su oduvek bili simbol italijanskog načina života, kao mesta okupljanja, razgovora i svakodnevnog rituala uz espresso. Međutim, balans između ekonomskog opstanka i kvaliteta usluge postaje sve teži za sektor koji broji gotovo 128.000 preduzeća, zapošljava 400.000 ljudi i generiše više od 20 milijardi evra godišnje potrošnje.

Host 2025 o budućnosti italijanskog bara

Tokom milanskog sajma Host 2025, od 17. do 21. oktobra, FIPE-Confcommercio je organizovao panel pod nazivom The Future of the Italian Bar, na kojem su govorili Lino Enrico Stoppani, predsednik FIPE-a, i Andrea Illy, predsednik kompanije illycaffè.

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Host Milano (@hostmilano)

Tema razgovora bila je konkretna – trenutni poslovni model barskog poslovanja više ne funkcioniše. Uprkos neospornom kvalitetu usluge i tradicije, rast troškova i promena potrošačkih navika doveli su barove u poziciju apsolutne sistemske ranjivosti.

– Današnji izazov je pronaći novu ravnotežu ekonomske održivosti – istakao je Stoppani, i dodao: Italijanski bar mora zadržati svoju društvenu i kulturnu ulogu, ali uz novi model koji omogućava profitabilnost i modernizaciju.

Bar kao centar svakodnevnog života

Andrea Illy je naglasio da su barovi „najveća mreža društvenih karika u zemlji, gotovo poput medija“. Osim što nude osnovne ugostiteljske usluge, barovi su i ambasadori italijanske kulture i gastronomije. Zbog toga, smatra Illy, barska industrija mora kolektivno raditi na projektu koji bi uključio ceo lanac snabdevanja i pomogao očuvanju ove jedinstvene tradicije.

Barski doručak je i dalje najjači adut italijanskog ugostiteljstva, ali se sve više razvijaju lunch barovi i cocktail barovi, čime se bar ponovo pozicionira kao multifunkcionalni prostor, od jutarnje kafe do večernjeg koktela.

Italijanski bar je sociološki i kulturološki fenomen, samim tim i više od poslovnog modela tj. kulturna institucija i simbol italijanskog identiteta. Da bi opstao, mora se prilagoditi novim ekonomskim i društvenim okolnostima, ali i zadržati ono što ga čini jedinstvenim: toplinu, autentičnost i duh opuštenog mesta na koje se dolazi svakodnevno.

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre nego što objavite komentare, posetite i upoznajte se sa uslovima korišćenja usluge.