restoran konobar kuvar
20.11.2021 Portfolio

Viber grupa Hosst je servis za pronalaženje posla u ugostiteljstvu

Hosst je start-up projekat grupe entuzijasta na čelu sa darkom rajovićem, čiji je cilj da pomogne kolegama iz struke da na jednom mestu pronađu kompletnu ponudu potražnje za radnom snagom, a poslodavcima da na brži i kvalitetniji način dođu do stručnog kadra.

Ideja je nastala iz želje da se pomogne kolegama iz oblasti ugostiteljstva

Reč kolega izgovaramo prečesto i nekako olako. Sa nedovoljnim poštovanjem. Kolega je neko ko je na istom zadatku kao i vi. Radi svoj posao sa istim žarom i uvek je spreman da pomogne. Nešto, poput braka. I u dobru i u zlu. Zato i ne čudi ideja koleginica i kolega koji su pod imenom Hosst osnovali grupu za pomoć pri pronalaženju posla svim delatnicima iz oblasti ugostiteljstva.
Ideja je nastala iz želje da se pomogne kolegama iz oblasti ugostiteljstva da na jednom mestu pronađu kompletnu ponudu tražnje iz regije i sveta, a poslodavcima da na brži, jednostavniji i kvalitetniji način dođu do potrebnog stručnog kadra. Ovako objašnjava svoj potez Darko Rajković koji je osnivač ove viber platforme čiji tim danas čine Nataša Kačar, Zorana Zorić, Irena Filipović, Dimitrije Cvetković i Zaviša Sauer.

šef kuvar kuhinja

* Problem u pronalasku adekvatnog kadra postojao je i pre same pandemije.
Tako je. Shodno već aktuelnom trendu migracija stanovništva u celom svetu zadnjih 10 -15 godina, pandemija je samo dodatno ubrzala taj proces i u našem okruženju.
* Viber platforma se čini možda malo neobična forma, ali vrlo logična.
Razlog je krajnje praktičan. Postoji dovoljan broj Internet stranica koje prate HoReCa sektora, ali primetio sam nešto što mi je zasmetalo. Vrlo teško je dobiti proverenu i što je još važnije aktuelnu informaciju koje interesuju ugostiteljske radnike. Pronaći koristan sadržaj je najčešće veoma teško i oduzima previše vremena. Zato smo se odlučili da pokrenemo profesionalnu Viber zajednicu ugostiteljskih radnika radi efikasnijeg povezivanja naših kolega i poslodavaca. No, nismo želeli da to bude samo prosto šerovanje oglasa.
* Grupa je vremenom rasla, pa me zanima na kakve ste sve probleme nailazili i kako ste ih rešavali.
Jedna od ključnih stvari na kojoj sam insistirao kod poslodavaca, a koja je imala uticaja na promenu i kod ostalih grupa i zajednica jeste transparentnost oglasa. Jednostavno, tražili smo transparentnost samih ponuda od strane poslodavaca, te transparentnost samih radnika shodno njihovom iskustvu. Bez konkretne ponude/oglasa nema zainteresovanih radnika, bez konkretnog CV-ja nema konkretne ponude za posao. Kako biste bili konkurentni drugim oglasima, morate imati jasnu viziju svoga oglasa i radnika kojeg tražite, te morate kao radnik istaknuti svoje iskustvo i sve svoje veštine – zbog čega ste bolji od drugih kandidata i zašto ste baš vi pravi izbor za poslodavca.

konobar kafa 2

„Nema posebnih uslova da bi se postao član grupe“

* Ko sve može da bude član grupe?
Članovi grupe mogu da budu svi oni kojima grupa može da bude od koristi. Nema nekih posebnih uslova. Ugostitelji, poslodavci i struka.
* Po kom principu funkcioniše grupa? Vi niste agencija za zapošljavanje, već samo želite pomognete kolegama?
Hosst je start-up, nešto na čemu tim i ja radimo već neko vreme. Sarađujemo sa velikim brojem agencija, stručnih udruženja u regionu te unutar samog projekta imamo dosta naših spoljnih partnera ili agencija koje lično s nama rade na svakodnevnom nivou. Po svim pitanjima vezanim za tu temu. Istražujemo zakone, pravila, potrebe i probleme u ugostiteljskoj industriji i na osnovu toga spremamo nove projekte, i samu platformu koju ćemo početkom 2022 predstaviti.
* Po kom kriterijumu puštate oglase ugostiteljskih objekata?
U početku smo imali jako puno problema i negativnih komentara od strane poslodavaca jer smo zahtevali mnogo informacija. U tom trenutku je malo ljudi obraćalo pažnju na te, za nas, bitne detalje koji zaista čine veliki razliku za one koji čitaju tekst oglasa. Gotovo 60% poslodavaca je bilo protiv da dostavi sve potrebne informacije, ali mi nismo menjali pravila. Danas je to mnogo lakše jer smo dosta radili na edukaciji samih ugostitelja kroz upitnike i sada mogu da kažem da smo sa svima izgradili poslovan i prijateljski odnos. Stekli smo poverenje, a i prijatelje u zemljama u regionu sa kojima sad širimo Hosst mrežu. Sada nas svi oni prvo pitaju za savet, pa tek onda kreću u potragu za radnicima.
* Oglase tipa “traži se roštilj majstor” ne prihvatate. Shvatam to kao trud da zaštitite profesiju i da poslodavac pokaže svoju ozbiljnost.
Postoji jako puno naziva radnih mesta koje mi ne prihvatamo. Najčešće je to radno mesto konobar-barmen, a nekada opis posla obuhvata i 3 pozicije. Takvi oglasi ne budu objavljeni jer verujemo da adekvatan nivo usluge ne može biti pružen. Upravo zato što želimo da zaštitimo profesiju, ali i da podignemo kvalitet usluga. Vremenom smo promenili način oglašavanja i postavili jasna pravila. U početku poslodavac nije znao što konkretno traži, kako se radno mesto zove, brkali su se pojmovi ili opisi posla, neki su to jednostavno koristili, a neki jednostavno nisu znali kako… Kod nas je sad to sve unificirano i to je tako – jer je tako profesionalnije.

kuvari kuhinja

„Jako mali broj poslodavaca ne ispunjava kriterijume“

* Rad na divlje, predpostavljam, ne dolazi u obzir.
Apsolutno. Sve pristigle poruke/oglasi se proveravaju. Da li je tačan naziv objekta i adresa, proveravamo društvene mreže, bivše radnike, saradniike, razne objave i slično. Kroz profil možete videti sve što vas zanima. Zaposleni može steći pravu sliku i proveriti tip lokala, koncept rada i sve što ga zanima. Takođe se proverava da li je plata u oglasu zaista ponuđena radniku prilikom razgovora za posao. Proveravamo ko nam šalje oglas. Da li je to vlasnik, menadžer, šef kuhinje ili neko drugi. Dešava se da informacije iz oglasa nisu tačne. U tom slučaju kontaktiramo poslodavca i ukazujemo na nezadovoljstvo kandidata. Takođe reagujemo na zaposlene koji se ne pojave na razgovoru ili postupaju neprofesionalno. Uvek smo tu da pomognemo i naše radno vreme je 24/7/365.
* Koliki je procenat poslodavaca koji ne ispunjavaju vaše kriterijume?
Sa ponosom mogu da kažem da jako mali broj poslodavaca ne ispunjava kriterijume. Svega 5% što je u odnosu na pre godinu dana jako dobar rezultat. Kolege shvataju da naš princip rada eliminiše suvišno i dovodi do konkretnog rezultata.
* Imate li obrnutu opciju, da se kolege koje su bez posla oglašavaju?
Planiramo nešto slično, ali na platformi na kojoj trenutno radimo. Zasad je to na nivou usmene komunikacije gde našim postojećim klijentima ponudimo slobodnog radnika po preporuci.
* S obzirom na količinu ljudi u grupi, da li planirate neku vrstu udruživanja u sindikat koji bi štitio struku?
U neku ruku mi kao tim već radimo na tome. Osnovali smo svoje udruženje Unija Ugostitelja Srbije koje u budućnosti ima za cilj povezivanje ugostitelja na jedan moderniji, digitalni način. Zajedničkim analizama raznih situacija, kroz partnere ili agencije u kontaktu smo s raznim udruženjima ugostitelja, hotelskim udruženjima, ambasadama, ministarstvom rada. Kako kod nas, tako i u zemljama u regionu.

Konobar kafa 1

Potražnja za radnom snagom je tokom cele godine

Letnja sezona je i pre pandemija bila znak za alarm poslodavcima u Srbiji, te da će im masovni odlazak u inostrastvo napraviti problem.
“Leti je to uglavnom Hrvatska, Malta, Slovenija, ali i prekookenaski i rečni brodovi. Tokom cele godine je aktuelan Dubai, a odnedavno i Saudijska Arabija. Danas, nakon pandemije, situacija je ista, bilo leto ili zima”, kaže Rajović, a kada smo ga upitali o iskustvima naših radnika u inostranstvu nam je rekao:
“Radnici sa iskustvom prethodnih sezona, jednostavno već znaju kuda idu i šta stvarno znači rad u sezoni, te su oni unapred spremni na 3 do 6 meseci rada u takvim uslovima i uglavnom su zadovoljni. Kandidati koji idu prvi put se susreću sa nepoznatim načinom rada koji je vrlo stesan. Oni koji idu preko nas ili naših prijateljskih agencija, su daleko sigurniji jer smo tu da im pomognemo u svim mogućim situacijama”.

Krijumčarenje ljudima

Naš sagovornik je naglasio da na tržištu postoje razne “lažne” agencije koje, blago rečeno, neprofesionalno rade svoj posao.
“Kandidati se šalju na neproverena mesta. Kandidati budu „prevareni“ od strane agencija na način da im se fiksno naplaćuje usluga potrage posla ili im se uzima od plate – sto je u svetu jednostavno nedopustivo i zakonski zabranjeno. Reći ću da je to u rangu krijumčarenja ljudima. Mi smo zato tu da stanemo tome na kraj, a radnici moraju samo paziti preko koga traze posao i kome veruju“, kaže Rajović.

hosst

Darko Rajković
CEO at Hosst
[email protected]
+381606665068

AUTOR: SVETISLAV STOJANOVIĆ

FOTO: GETTY IMAGES

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.

još iz kategorije