Nova era ugostiteljstva: Da li su roboti ključ brže i efikasnije usluge, i kako to utiče na profit
Oblast robotike i njena primena doživljavaju poslednjih godina veoma buran razvoj, tako da danas možemo konstatovati da su roboti postali nerazdvojni deo savremene industrijske automatizacije. Njihov razvoj započeo je 1954. godine, prvi robot je proizveden 1960, a 1985. godine samo u SAD radilo je oko 16.000 industrijskih robota. Roboti u restoranima zatekli su i ugostiteljsku industriju koja se možda i najviše opirala ovoj tehnološkoj revoluciji. No, morala je popustiti.
Automatizovane mašine za održavanje higijene ili za pripremu hrane gde je minimalizovano učešće čoveka su sada već uobičajene, ali nikada nismo mogli pomisliti (ili nismo želeli) da će roboti preuzeti ulogu konobara. Za mene lično, to je logično jer zbog godina pripadam prošlom veku i nezamislivo mi je da me na ulasku u restoran pozdravi mašina i pita me kakav mi je bio dan, dok me vodi do stola. No, stvarnost me demantuje.
Roboti u restoranima garantuju povećanu učinkovitost i manje troškove
U svetu u kojem su roboti sveprisutni i nezaobilazni u gotovo svakoj industriji, nije iznenađujuće da su i u ugostiteljstvu postali predmet interesa. Godinama unazad ugostiteljstvo muči muku sa radnom snagom na svim pozicijama. Poslodavci moraju da vode računa o svom biznisu i ne može im se zameriti što će posegnuti za alternativnim rešenjima.
Stoga ne čudi da su novi trendovi u ugostiteljstvu usmereni ka uvođenju robotske tehnologije, a glavni razlozi su povećanje učinkovitosti i smanjenje troškova. Upotreba robota u restoranima širom sveta postaje sve češća, posebno s napretkom tehnologije i potrebom za povećanjem efikasnosti i smanjenjem troškova. Roboti u restoranima mogu obavljati različite funkcije, od pripreme hrane do posluživanja gostiju. Evo nekoliko ključnih aspekata upotrebe robota u restoranima:
Priprema hrane – Roboti se koriste za pripremu jednostavnih i kompleksnih jela. Na primer, postoje roboti koji mogu praviti pizze, sushi, hamburgere ali i miksati koktele. Ovi roboti su programirani da precizno mere i mešaju sastojke, što smanjuje mogućnost grešaka i povećava konzistentnost kvaliteta hrane.
Posluživanje hrane – Roboti konobari postaju sve popularniji. Ovi roboti mogu nositi tanjire s hranom do stolova, komunicirati s gostima putem unapred programiranih odgovora i vraćati prljavo posuđe u kuhinju. To omogućava ljudskom osoblju da se fokusira na pružanje boljeg korisničkog iskustva i rešavanje složenijih zadataka.
Čišćenje – Roboti za čišćenje mogu automatski čistiti podove i stolove, čime se smanjuje potreba za ručnim čišćenjem i održavanjem čistoće u restoranu.
Interakcija sa gostima – Neki roboti su dizajnirani da pružaju zabavu i ostvaruju interakciju s gostima. Na primer, roboti mogu pružiti informacije o meniju, preporučivati jela ili čak pričati viceve, čime se povećava zadovoljstvo gostiju.
Upravljanje narudžbinama – Automatizovani kiosci i roboti mogu primati narudžbe od gostiju, smanjujući potrebu za ljudskim radom na kasi. Ovi sistemi često koriste ekrane osetljive na dodir ili glasovne komande za jednostavno i brzo preuzimanje narudžbi.
Prednosti upotrebe robota u restoranima
Povećana efikasnost je svakako prva u nizu prednosti. Jednostavno, roboti mogu raditi neprekidno bez pauza, tako da se produktivnost povećava do njenog maksimuma.
Dugoročno gledano upotreba robota smanjuje troškove vlasniku ugostiteljskog objekta. Koliko god to surovo zvučalo, uvođenje robota smanuje potrebu za velikim brojem zaposlenih. I naposletku, jedna od osnovnih prednosti je higijena. Uvođenjem robota smanjuje se rizik od kontaminacije hrane jer se direktan kontak sa hranom svodi na minimum.
Mane upotrebe robota u restoranima
Prvo je, svakako, početno ulaganje jer nabavka i instalacija robotskih sistema može biti vrlo skupa. Održavanje robota je nešto što je obaveza svakog vlasnika ugostiteljskog objekta. Robotima su neophodni redovno održavanje i ažuriranje podataka kako bi ispravno funkcionisali. Ove prve dve stavke nisu vezane isključivo za robote, jer ulaganje u objekat i održavanje istog je bilo obavezno i pre pojave robote. Ali, sad dolazimo na teren bazične razlike između čoveka i robota – interakcija sa ljudima.
Ljudski faktor je izuzetno važan u ugostiteljstvu. Pa, ko od nas ko redovno ide u restorane nema svog omiljenog konobara? Ili, više njih. Roboti, na drugoj strani, ponekad mogu biti percipirani kao nepristupačni ili hladni.
Takođe, roboti mogu imati ograničenu sposobnost prilagođavanja neočekivanim situacijama ili specifičnim zahtevima gostiju. No, ako upitate mlađu populaciju, pogotovo decu, ona oduševljeno reaguju na robote.
Da zaključimo. Hteli mi to ili ne, tehnološki napredak neprestano transformiše našu svakodnevicu, postavljajući pred nas nove mogućnosti ali možda još više, izazove i moralne dileme. U centru ovog preobražaja nalazi se veštačka inteligencija. Nastala iz kombinacije nauke, računarstva i inovacija, veštačka inteligencija bi trebala da stvori most između ljudskih sposobnosti i digitalne moći. Da li će to doneli revoluciju u načinu života i rada? Naravno, pa već je. Pitanje je kako postići balans između tehnološkog napretka i etičkih vrednosti? Ostaje nam da se nadamo da će iskoristiti veštačku inteligenciju na najbolji mogući način. Baš kao što je Švarceneger u Terminatoru II spasao svet.