Restoran Barolo nudi jela italijanske kuhinje i prepoznatljivu toplinu juga
Restoran Barolo u Nišu doprineo je da prestonica meraka bude bogatija za elegantno mesto, gde goste očekuje veliki izbor ukusnih jela uparenih s na...
pročitaj jošKad se spomene vino, uglavnom sledi izreka, što je starije, to je bolje. Stručnjaci pak, odbacuju ovu tvrdnju kao zabludu, bar kada je reč o kvalitetu, objašnjavajući da će samo jedan odsto izdržati protok vremena, i to samo ako su pažljivo pripremljena da odleže u boci.
Ipak, to ne sprečava strasne kolekcionare da izdvajaju vrtoglave sume za ona koja odavno nisu za degustaciju, ali iza sebe imaju istoriju, pa je tako jedan iz Švajcarske na aukciji u Ženevi sebi priuštio bocu Château Cheval 1947 za 304.375 dolara dok je boca Chateau Lafite Rothschild 1869 na aukciji u Hongkongu 2010. prodata za 233.000 dolara.
Zanimljiva je i priča koja se vezuje za Heidsieck 1907. Vino iz francuske pokrajine Šampanje je odležalo više od osamdeset godina na dnu mora, pošto je potopljeno 1916. zajedno sa brodom kojim je trebalo da stigne do ruske carske porodice Romanov. Pronađeno je 1997. i izronjeno je više od 200 boca, a vrednost samo jedne je procenjena na 275.000 dolara.
Boca vina Chateau Lafite 1787 sa urezanim inicijalima Th. J. je verovatno izuzetno primamljiva za pasionirane kolekcionare „vinskih trofeja“. Reč je o boci iz Bordoa koja je deo Forbsove kolekcije u Njujorku, a pripadala je Tomasu Džefersonu, trećem američkom predsedniku i jednom od osnivača SAD. Dok je bio ambasador u Francuskoj, Džeferson je za svoju kolekciju kupovao vina iz vinograda Bordoa i Burgundije, a sa njim se dovode u vezu još dve „zlatne“ boce – Chateau d’Yquem 1787 koja je prodata za 56.588 dolara i Sherry 1775 od 43.500 dolara.
Ipak, svetski rekord definitivno drži jedan azijski kolekcionar koji je 2018. na aukciji koju je organizovala kuća „Sotbi“ u Njujorku za jednu bocu Romanée-Conti 1945 platio neverovatnih 558.000 dolara. To je najviša cena koja ikada ponuđena na aukciji za bocu od 750 ml bilo kojeg vina. Nekoliko trenutaka kasnije, piše Blumberg, jedan drugi privatni kolekcionar, ovog puta iz SAD, je drugu bocu istog vina koje potiče iz Burgundije kupio za 496.000 dolara.
Reč je o kvalitetnoj berbi, ali pošto su prinosi grožđa u francuskoj regiji 1945. bili mali zbog grada i mraza, proizvedeno je samo 600 boca ovog vina i malo ih je preostalo, te se Romanée-Conti 1945 smatra pravom retkošću.
I kada je reč o vinima koja ne služe kao „trofeji“, već donose užitak za čula ukusa i mirisa, opet po ceni prednjače ona iz Francuske. Na listi najskupljih vina portala wine-searcher.com zauzimaju prvih deset mesta, sa izuzetkom šestog koje je pripalo nemačkom Scharzhofberger Riesling – Trockenbeerenauslese. Najskuplje je crveno Musigny Grand Cru iz vinarije Domen Liroj iz Kot de Nui u Burgundiji. Prosečna cena jedne boce od 750 ml je 39.605 dolara, a maksimalna čak 81.705 dolara. Za njim sa prosečnom cenom od 27.418 dolara i maksimalnom od 42.680 dolara sledi belo Chevalier-Montrachet Grand Cru koje takođe potiče iz Burgundije. Za bocu onog na desetom mestu u proseku je potrebno izdvojiti 10.843 dolara.
Upoređivanjem lista najskupljih vina objavljenih na pomenutom portalu može se zaključiti da je u avgustu bilo osam vinskih brendova s petocifrenim cenama, da bi se taj broj već u novembru proširio na deset. Godinu dana ranije ih je bilo šest, a 2019. pet.
Kako se navodi na wine-searcher.com, cene vina skaču zbog skoka u prodaji u Burgundiji, pa je tako boca Musigny skuplja za devedeset odsto u odnosu na prošlu godinu dok je cena Chevalier-Montrachet više nego utrostručena.
Maksimalne cene se odnose na vina najbolje berbe za koja je najveća potražnja. Za Musigny je najuspešnija godina bila 2015. kada je cena jedne boce skočila na 126.000 dolara sa 79.687 dolara, koliko je iznosila prethodne. Iste godine najbolja ponuda za jednu bocu je bila više od 132.000 dolara.
Na drugom Holavino sajmu oranž vina u dalekoj Kini, crveni traminac vinarije Bikicki ostvario fantastičan rezultat. Đorđe Bikicki je predstavio sv...
pročitaj jošEstonski somelijer Mikk Parre je pobednik takmičenja ASI Best Sommelier of Europe, Africa & Middle East. Drugo mesto je osvojila francuska takm...
pročitaj jošNikola Gregec, trade marketing menadžer u kompaniji Carlsberg, nam je otkrio koje su ključne strategije za promociju brenda. Nikola Gregec je još t...
pročitaj još