Schweppes Mixology
16.07.2025 Drink

Bartending bez granica: autentičnost, znanje i miksologija kao stil života

Bartending scena u Srbiji i regionu poslednjih godina beleži primetan rast – ne samo u pogledu broja barova i koktela na menijima, već i u načinu na koji publika pristupa ovom zanatu.

Kvalitet, znanje i autentičnost postaju sve važniji, a miksologija prerasta u poziv koji zahteva posvećenost i stalno učenje. Tome doprinose i događaji, radionice i takmičenja koja otvaraju prostor za razmenu iskustava i unapređenje veštine.

Schweppes Mixology

Razgovarali smo sa Markom Miladinovićem, prvim srpskim Schweppes brend ambasadorom i pobednikom prvog Schweppes Mixology takmičenja, kao i sa iskusnim barmenima i edukatorima Vladimirom Simićem i Raduanom Rašom Hindawijem – o ključnim tačkama razvoja scene, važnosti edukacije, značaju zajednice i ulozi lokalnih sastojaka.

Bartending u Srbiji i regionu sve jači

Kako primećuju naši sagovornici, Beograd je u poslednjih nekoliko godina postao tačka intenzivne međunarodne razmene. Više od dvadeset svetski poznatih barova i imena iz industrije posetilo je našu prestonicu, što je podiglo standarde i otvorilo nova vrata.

Marko ocenjuje da scena brzo raste, ali ističe i da nedostaje svest o sopstvenom kvalitetu: „Deluje kao da i dalje ne znamo koliko zapravo vredimo.“ Raša dodaje da to nije iznenađenje – scene u regionu imaju kontinuitet koji traje više od dve decenije. „Barovi koji su nosili koktel revoluciju početkom 2000-ih danas i dalje uspešno rade. Novi prostori prate svetske tokove, a naši barmeni se sve češće uključuju i u proizvodnju destilata“, objašnjava on.

Marko MIladinovic, Schweppes Mixology

Marko Miladinović

Ipak, za trajniji iskorak potrebna su strateška ulaganja i šira podrška. Simić se nadovezuje: „Kvalitet imamo, ali ono što određuje snagu scene je veličina tržišta. U tome zaostajemo, ali porast broja turista iz godine u godinu može značajno doprineti porastu kvaliteta.“

Schweppes Mixology prepozanje kvalitet

Kao značajan podsticaj razvoju scene vide događaje poput Schweppes Mixology takmičenja. Miladinović naglašava da su ovakvi formati važni za vidljivost i samopouzdanje mladih barmena. „Mislim da su ovakva okupljanja pun pogodak i da ih mora biti više, bar dva do tri puta godišnje“, kaže i dodaje da je njemu, kao pobedniku prvog Schweppes Mixology takmičenja, to bilo više od nagrade – to je bio momenat u kom je shvatio da želi da znanje prenese dalje.

Raduan Raša Hindawi, Schweppes Mixology

Raduan Hindawi

Raduan Hindawi, poznat po posvećenosti edukativnom aspektu posla, dodaje da takmičenja nisu samo šansa za dokazivanje već i za lični rast. „Japanci imaju frazu ichi-go ichi-e – jedan susret, jedna prilika. Ovakvi susreti podižu svest o bartendingu kao profesiji i menjaju percepciju zanata.“ Simić ističe da su ovakvi događaji često mesto gde mladi prvi put istupaju pred kolegama i publikom. „Pobediti tremu, povezati se sa zajednicom, dobiti priliku da pokažeš svoj rad – to je ogromna stvar.“

Duh se gradi godinama

Kada se razgovor vodi o tome šta zapravo čini jednog dobrog barmena, odgovori su slojeviti. Miladinović smatra da nema jasnog recepta za uspeh, ali da se ne sme zaboraviti suština: „Pre svega, mi smo ugostitelji – ljudi dolaze da bi se osećali dobro, a ne da bismo im mi pokazali šta znamo.“ Hindawi ističe lične osobine: karakter, empatiju, radoznalost, gostoprimstvo. „Znanje se može preneti, ali duh se gradi godinama.“ Simić podvlači važnost znanja kroz praksu: „Možeš biti elokventan, duhovit, kreativan – ali ako ne znaš svoj posao, pre ili kasnije to ispliva.“

Vladimir Simić, Schweppes Mixology

Vladimir Simić

U tom kontekstu, razgovor se prirodno preliva u temu edukacije i važnosti razmene znanja – Hindawi veruje da je aktivan rad najvažniji model obrazovanja, ali da radionice, putovanja i posete destilerijama dodatno obogaćuju razvoj. Miladinović napominje da su društvene mreže učinile sve vidljivijim, što, kako kaže, može imati i prednosti i mane. Simić izdvaja stav: „Kad ti bartending uđe pod kožu, kad ti postane stil života, onda si zakoračio na drugu polovinu puta.“

Ipak, pitanje opstanka u ovom poslu ostaje otvoreno. Miladinović kaže da mnogi barmeni „nestanu“ već u kasnim dvadesetim godinama – umore se ili izgube veru da se od toga može dugoročno živeti. „A zapravo – tek tada stičeš iskustvo koje pravi razliku“, smatra on. Hindawi dodaje da je pandemija dodatno ubrzala taj odlazak, naročito jer su mnogi iskusni barmeni potražili prilike u inostranstvu. „Potrebno je više ulaganja u ljude – u svakodnevni razvoj, u sigurnost, u mogućnosti.“ Simić se slaže da prostora ima, ali i podseća da entuzijazam i energija koju barmeni ulažu u svoj posao često zaslužuju veću institucionalnu podršku. „Edukacije, podcasti, festivali, takmičenja – sve to je infrastruktura jednog zdravog sistema.“

Schweppes Mixology

A kada se priča o savremenoj miksologiji, neizbežna tema postaju lokalni sastojci. „Trend, ali i ključ autentičnosti“, kaže Miladinović. Hindawi veruje da je lokalno naš prirodni jezik: „Mi te sastojke poznajemo i razumemo bolje od bilo koga. Za stranca, to je novo iskustvo, a za nas – povratak korenima.“ Simić pozdravlja tu praksu, ali ističe potrebu za balansom: „Ako sve svedemo na dve-tri stvari, izgubili smo raznolikost.“

Saradnja brendova i barmenske zajednice

Kada je reč o novitetima, pomenuli smo i Schweppes Purple – novi proizvod koji je ušao na tržište. Miladinović ga vidi kao zanimljivu opciju za koktele, posebno za highball varijante. „Spoj tropskog voća i gorčine daje prostor za igru.“ Ipak, dodaje da nijedan proizvod ne može zaživeti bez ozbiljne i iskrene saradnje između brendova i barmenske zajednice. „Videli smo kako su kompanije podigle scene u gradovima poput Barselone, Budimpešte, Soluna – a to nije došlo samo od marketinga.“

Marko Miladinovic, Schweppes Mixology

Na kraju, pitali smo ih šta bi voleli da vide na domaćoj sceni u narednih godinu dana. Simić želi više festivala, takmičenja i veće uključivanje srpskih barmena iz dijaspore. Miladinović veruje da je važno da svaki barmen pronađe sopstveni izraz, dok Hindawi dodaje: „Mladima treba prostor, izazov, i osećaj pripadnosti.“

Poruka budućim barmenima

„Budite svoji“, kaže Marko. „Preterano kopiranje vodi u prosek, a to brzo postane dosadno.“ Raša poručuje: „Uživajte u onome što radite, družite se, učite, postavljajte pitanja, smejte se. Samo nebo je granica“, dok Vladimir zaključuje „Bartending je javna profesija – i svaka prilika za susret, razgovor i razmenu, prilika je za rast.“

Schweppes Mixology

FOTO: Schweppes

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.

još iz kategorije