Palermo reportaža

Palermo, grad u kojem se ne pije loše vino, jer ga, naprosto nema

Kada je Air Serbia prošle godine najavio uvođenje direktne linije za Palermo tokom leta, nije bilo dileme. Već u februaru su kupljene karte i to gotovo duplo jeftinije nego da smo ih kupili u avgustu.

Palermo, grad u kojem mafija više ne stanuje

Do glavnog grada Sicilije se leti nepuna dva sata, a aerodrom Falcone – Borsellino se nalazi na samoj obali, a do Palerma vožnja traje oko četrdesetak minuta auto-putem. Dok čekamo Fabia, mladića koji je naš vozač do smeštaja, ispijamo fenomenalan espresso na aerodromu. Što zbog Lavazza kafe, a još više zbog majstorstva bariste sa hipsterskim brkovima.
Na putu do Palerma, daleko gore u brdima sa desne strane ogroman natpis NO MAFIA. Fabio nam objašnjava koliko se svi stanovnici ostrva bore da skinu stigmu koju nose već više decenija. Toliko im je stalo da njihov grad ne nosi pogrdni naziv prestonica mafije, da se tokom oktobra meseca održavaju brojne kulturne i muzičke manifestacije, ali i predavanja i seminari na temu borbe protiv mafije.
Ulazimo u Palermo i u momentu odustajemo od iznajmljivanja rent-a-car vozila. Svi voze manja, sa svih strana oštećena, vozila uz neprestano pritiskanje sirene i ne morate znati italijanski da bi shvatili da je spominjanje familije ovde uobičajena pojava. Dolazimo u smeštaj koji smo rezervisali putem Bookinga, i kao što je to bio slučaj sa avionskim kartama, iznajmljivanje u februaru za smeštaj u avgustu je bio za trećinu jeftiniji. Stan smo iznajmili u istorijskom jezgru grada u uličici Vicolo Monacelli pod brojem 22, odmah do Mercato del Capo i to se pokazalo kao pun pogodak. Moderno opremljen i klimatizovan apartman sa dnevnom i spavaćom sobom, prostranim kupatilom, i moderno opremljenom kuhinjom sa tri vrste aparata za pripremanje espressa. Logično, u Italiji smo. I da ne zaboravim, velika terasa koja je must have za svakog dugogodišnjeg pušača.

Palermo je dom pet pijaca

Najbolje mesto da opipate puls bilo kojeg grada je pijaca. Palermo je dom pet pijaca koje datiraju iz arapske vladavine u devetom veku, a mi posle dvadesetak koraka ulazimo u Mercato del Capo. Savršeni haos za svakoga ko voli hranu. I ljude. Dok milimo metar po metar, pogled leti levo-desno, uz osmeh od uva do uva. Niz restorančića i tezgi u spletu oronulih ulica. Tezge sa povrćem, voćem, sveže ulovljeni morski plodovi na ledu, jutros pripremljeni arančini, pancerote, fritate, kaponate, variva sa pasuljem, sveža pasta koja čeka da bude skuvana… Štipam se po obrazima. Nisam umro, ali sam u raju.

Palermo Mercato del Capo

Palermo: Mercato del Capo je mesto gde ćete po izuzetno niskim cenama uživati u plodovima Sicilije

Krenuli smo do ulice Roma i ubrzo smo naišli na Verdijev trg sa operskom kućom Teatro Massimo. Sagrađena 1897. godine, jedno je od centralnih mesta u gradu gde u svako doba dana mladi sede na stepeništu, dok ih turisti fotografišu jer je na njima u trećem delu Kuma, u završnoj sceni, ubjiena ćerka Mikele Korleonea. Teatar Massimo je sagrađen 1897. godine i može da primi oko 3.000 gledalaca, što je čini najvećom operom u Italiji i trećoj po veličini u Evropi. Nadaleko je poznata po svojoj savršenoj akustici, a odlikuje je čudesna unutrašnjost sa plišanim baršunastim sedištima, visokim stropovima i delikatnom stolarijom i fantastičnim freskama.

Palermo Teatro Massimo

Palermo: Teatro Massimo na Verdijevom trgu

Miris roštilja na pijaci Vucciciria

Via Roma je najprometnija ulica u gradu i ako mislite da je kod nas previše skutera, treba da vidite koja količina tih dvotočkaša zuji po ulicama. Skrećemo levo, ne bi li se sklonili od dima koji proizvode ove nesnosne pčelice na benzin, tragajući za drugom vrstom dima. Onog od roštilja. Pijaca Vucciria u kvartu Castellammare ima daleko više restorančića nego što ćete ih pronaći u ulici Roma, a na jednom od trgova, četiri pokretna roštilja stvaraju gust dim.

Palermo crevca na žaru

Palermo: Crevca na žaru na pijaci Vucciciria

I dok lokalci dolaze u potrazi za jelom, stranci iz zapadnih zemalja vitlaju mobilnim telefonima da zabeleže ovu, nama sa Balkana, uobičajenu scenu. Logično je da žele da ovekoveče ovu scenu, inače, niko im kući ne bi verovao da ovako nešto postoji. Na zarđalom italijanskom obraćam se prodavcu koji me jedva čuje koliko viče, hvaleći svoju hranu. Slovenska fizionomija i građa me odaje da nisam odande, ali kad sam naručio stigghiole, iliti crevca na žaru, i kobasice začinjene ‘ndujom, prihvata me kao brata rođenog. Palermo se ne stidi siromaštva, štaviše ponosno jedu hranu siromaha, te ih i ja, koji sam raspuste provodio u Ćupriji, srpskoj prestonici crevaca, jedem sa posebnim guštom. Doduše, uz mediteranski štih, poprskane sokom od limete.

Palermo Fontana

Palermo: Fontanu Pretoria lokalno stanovništvo zove Trg Srama

U Palermu ne postoje klasične prodavnice na kakve smo navikli. Osim jednog supermarketa nemačkog lanca, sve su uglavnom specijalizovane prodavnice. Hleb se kupuje u pekarama, meso u mesarama, a vino u vinotekama. Nema mešanja. Vuccuria ima, pak, najviše tzv. deli marketa i verujte mi da ćete u njima pojesti možda ponajbolje sendviče sa mortadelom i sirom. Ili čime god poželite. Za fontanu Pretoria, originalno je napravljeno 48 statua obnaženih ljudi, nimfi i sirena ali nisu mogle sve da budu smeštene na postojeći trg, te je odlukom gradskih vlasti broj figura spao na 16. Tokom vremena, fontana je postala simbol za korupciju gradskih vlasti, te je trg Pretoria dobio nadimak Piazza della Vergogna, iliti Trg Srama.

Palermo Trg Quattro canti

Palermo: Trg Četiri ćoška je preimenovan u Trg Sunca

Antico Caffè Spinnato je obavezna adresa

U neposrednoj blizini se nalazi Trg Quattro canti (četiri ćoška), ali su lokalci i njega preimenovali u Teatro del Sole, pošto je tokom dana makar jedno pročelje okupano suncem. Radi se o trgu sa četiri identične zgrade na četiri ćoška izgrađenih po nalogu tadašnjeg španskog vladara Sicilije. Ovde možete iznajmiti moto-taksi na tri točka za obilazak grada, zatim uživati u muziciranju uličnih svirača kojih je prepun grad, a neretko ćete naići na mladence kojima je ovo omiljeno mesto za fotografisanje. Okupljenima smo se pridružili u aplauzu uz uzvik: Buona fortuna! Osećajući upalu mišića u najavi, ostavljamo Maqueda ulicu za sutra i završavamo u bistrou Le Angeliche. Mlada dama po kojoj je bistro dobio ime nudi moderne verzije sicilijanskih jela. Sve je simpatično, razdragano, veselo, ali i malo previše hipsterski za moj datum rođenja.

Palermo Kafe Spinato

Palermo: Borgia kafa u Antico Caffè Spinnato

Sutradan ujutro, Voltaren krema je uradila svoje i ublažila upalu mišića, te krećemo ulicom Ruggero Settimo u kojoj nema saobraćaja, ali ima prodavnica. Nažalost, globalizacija je i ovde vidljiva – dobro poznati brendovi odeće i obuće, te ubrzavamo korak.
Antico Caffè Spinnato važi za jednu od najboljih kafe poslastičarnica na Siciliji. Espresso je 2, a cappucino 2,70 evra i vredi svaki cent, ali otkriće su napici na bazi čokolade. Desetak ih je na meniju, a pod imenom Borgia krije se parče neba koje se sastoji od hladne čokolade sa komadićima čokolade, pistaća i zrnca kafe, koje krije oblak od ulupane slatke pavlake, posute gorkim kakaom i komadićima kandirane kore pomorandže.

Palermo Falkone i Borsalino

Palermo: U celom gradu su brojni grafiti i murali u slavu ubijenih tužilaca Falkonea i Borselina

Do devedesetih godina vlasti su prećutno prihvatale postojanje Koza Nostre. Omerta, zavet ćutanja je bio jači od svakog zakona. Osamdesetih je mafija u Palermu ubijala prosečno svakog trećeg dana, a među žrtvama su bili i tužioci Đovani Falkone i njegov pomoćnik Paolo Borselino. Ta ubistva su bila previše i Sicilijanci su rekli: Basta! U celom Palermu mogu se videti grafiti i murali u slavu ubijenih tužilaca, a ispred zgrade specijalnog antimafija odeljenja, nalazi se drvo koje je postalo simbol pobune.

U drugom delu putopisa iz Palerma: Poslastičarnica koja radi od 1024., kokteli sa potpisom u SciùRum i da li biste probali sendvič sa trakama teleće slezine i pluća

AUTOR: SVETISLAV STOJANOVIĆ

FOTO: GETTY IMAGES i PRIVATNA ARHIVA

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.